Under samhällsbyggnadsnämndens möte i september fattades det beslut om arbetet med att ta fram en detaljplan för Linköpings nya centralstation.
I samband med det beslutet ska arbetet även starta med detaljplaner för Ostlänkens spårlinje. Under slutet av 2025 kommer arbetet starta även med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Detaljplanestarterna markerar ett tydligt steg närmare att den nya centralstationen och Ostlänkens järnvägsspår blir verklighet.
– Nu passeras en historisk milstolpe för Linköping! Ostlänken har diskuterats under decennier. Att starta detaljplanerna innebär att det är nu det händer och att Ostlänken är på riktigt. Jag tror att många med mig ser mycket fram emot att se ett förslag på hur det nya stationsområdet kan utformas, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i ett pressuttalande.
Långbänksprojekt
Ostlänken är ett ”Projekt” som verkligen dragit i långbänk decennier genom politikens korridorer. Men nu blir järnvägsarbetet synligt genom de detaljlaner som ska omforma Linköpings tätort.
I somras tog kommunfullmäktige beslut om var centralstation ska placeras och att det blir med markförlagda spår. Beslut är en viktig utgångspunkt i arbetet med att ta fram de nya detaljplanerna.
För att Trafikverket ska kunna bygga nya järnvägsspår i Linköping och för att det nya stationsområdet ska kunna byggas måste detaljplanerna för de berörda platserna göras om. Detaljplanerna planeras gå ut på samråd under andra halvan av 2026. Då kommer kommunen att presentera konkreta förslag och öppna för att ta emot synpunkter. De nya järnvägsspåren för Ostlänken och den nya centralstationen ska öppna för trafik 2035.
Kopplas till fjärrbussterminalen
Detaljplanen ska säkerställa att centralstationen med omkringliggande funktioner, såsom fjärrbussterminal, uppfyller Linköpings framtida behov. En central del i arbetet är att säkerställa att det nya stationsområdet ska vara tillräckligt rymligt för fler spår och fler bussar. Syftet är även att ta fram ett förslag på hur denna nya viktiga bytespunkt för hållbart resande ska utformas och att möjliggöra för stationsområdets utveckling till innerstad.
Ostlänkens spårlinje
Planarbetet med ny spårrlinje är uppdelad i tre detaljplaner; detaljplan väst, detaljplan öst och detaljplan Torvinge. Syftet med detaljplanerna för ny spårlinje är att göra det möjligt att bygga ut järnvägen och de anläggningar som behövs för att såväl gående, cyklister, bilar och andra fordon ska kunna korsa den nya järnvägen. Syftet är även att säkerställa dagvatten- och skyfallsytor, bullerskärmar och stängsel.
Nya Kallerstadsleden
Under slutet av 2025 kommer arbetet även starta med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Syftet med detaljplanen för nya Kallerstadsleden är att möjliggöra en flytt av Kallerstadsleden för att Trafikverket ska kunna bygga Ostlänkens järnvägsspår. Arbetet med den nya detaljplanen föregås av att kommunen har utrett olika alternativ för Kallerstadsledens nya sträckning.