Ostlänken – Var god dröj – Beskt besked från Trafikverket – ”Fullständig överraskning”

Byggtiden för Ostlänken till; och igenom Linköping har ändrats igen av Trafikverket. Nu spekuleras det att ”sista länken” inte blir färdig förens 2038. Ostlänken har försenats och dragits i långbänk i några decennier.

För några månader sedan var budet från Trafikverket att ostlänken/Linköping skulle vara klar år 2035. Nu är det störande osäkert vilket år Södra stambanan mellan Järna och Barhäll blir färdigbyggd.

– Det kom som en fullständig överraskning med tanke på vilket bra samarbete vi har haft, och har med Trafikverket, Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Ostlänksarbetet i Linköpings kommun startar trots vaga besked

Stefan ser dock inga större hinder för att kommunens planarbete ska fortsätta tuffa på. Det finns 91,4 miljarder i trafikverkets budget för projektet och tillägger.

Vi är så pass nära nu ett historiskt arbetet med detaljplaner för Ostlänkens spårlinje som påbörjas i år och 2026 kommer arbetet starta med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Starten av av dessa Detaljplaner markerar ett viktigt steg närmare att den nya centralstationen och Ostlänkens järnvägsspår blir verklighet.

– Ostlänken har ju diskuterats under flera decennier. Idag ser vi med den expansion Linköping är inne i just nu att det blir ett högre tryck på att trafiksystemet för att arbetskraftspendlingen kommer att öka. Då måste trafikflödet fungera. Vi har i förhandlingar nu med Trafikverket diskuterat vilka passager vi ska ha i Torvinge och om de ska gå över eller under Ostlänken.

Kopplas till fjärrbussterminalen

Detaljplanen ska säkerställa att centralstationen med omkringliggande funktioner, såsom fjärrbussterminal, uppfyller Linköpings framtida behov. En central del i arbetet är att säkerställa att det nya stationsområdet ska vara tillräckligt rymligt för fler spår och fler bussar. Syftet är även att ta fram ett förslag på hur denna nya viktiga bytespunkt för hållbart resande ska utformas och att möjliggöra för stationsområdets utveckling till innerstad.

Nya Kallerstadsleden
Under slutet av 2025 kommer arbetet även starta med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Syftet med detaljplanen för nya Kallerstadsleden är att möjliggöra en flytt av Kallerstadsleden för att Trafikverket ska kunna bygga Ostlänkens järnvägsspår. Arbetet med den nya detaljplanen föregås av att kommunen har utrett olika alternativ för Kallerstadsledens nya sträckning.

Ostlänkens spårlinje
Planarbetet med ny spårlinje är uppdelad i tre detaljplaner: detaljplan väst, detaljplan öst och detaljplan Torvinge. Syftet med detaljplanerna för ny spårlinje är att göra det möjligt att bygga ut järnvägen och de anläggningar som behövs för att såväl gående, cyklister, bilar och andra fordon ska kunna korsa den nya järnvägen. Syftet är även att säkerställa dagvatten- och skyfallsytor, bullerskärmar och stängsel.

Tommy Pettersson

Hem
Logga in

Du loggar in med de uppgifter du fått från styrelsen. Har du inte något inlogg kan du ansöka om inlogg här.